SP kiest voor de maat van Horst aan de Maas

11 november 2005

SP kiest voor de maat van Horst aan de Maas

Op 9 november j.l. vonden in Horst aan de Maas de algemene beschouwingen plaats. De inbreng van de SP fractie stond in het teken van de maat van Horst aan de Maas.
SP raadslid Thijs Coppus: ‘We willen de aandacht verleggen van prestigeobjecten naar projecten van en voor de burgers’.

Volgens de SP is het belangrijk om meer mogelijkheden te creëren om de burgers bij de besluitvorming te betrekken, dat de dorpsraden meer mogelijkheden en ondersteuning krijgen en dat de gemeenteraad samen met de bevolking thema’s gaat bepalen.

De maat van Horst aan de Maas betekent onder andere een herkenbaar centrum van Horst waarin met name lokale ondernemers de ruimte krijgen en karakteristieke panden gekoesterd in plaats van gesloopt worden.

De maat van Horst aan de Maas betekent dat voorzieningen voor ouderen over de dorpen worden verspreid. Ook ouderen die zorg nodig hebben, moeten de mogelijkheid hebben om in hun eigen dorp oud te worden. Dit kan door het realiseren van groepswoningen en thuiszorg. Hierdoor wordt kleinschalige verpleeghuiszorg in de dorpen een mogelijkheid.
Daarnaast kunnen woningen voor ouderen een aanleiding vormen voor het aantrekken van voorzieningen.

De maat van Horst aan de Maas betekent een goed sociaal vangnet, met een ruime bijzondere bijstand, inzetten op maatschappelijk werk en een uitbreiding van de schuldhulpverlening.
Want mensen die noodgedwongen gebruik maken van een uitkering moeten voldoende middelen krijgen om een normaal leven te leiden.

De maat van Horst aan de Maas betekent tenslotte een sterke lokale economie. De SP denkt dat een lokale economie gebaat is bij burgers die de mogelijkheden hebben om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Dit kan door te zorgen voor goede sociale voorzieningen. Door gelijke kansen te scheppen worden mensen niet afhankelijk gemaakt, maar juist gestimuleerd en gemotiveerd om zelf te denken.
Niet de grootschalige projecten, maar een goed draaiend verenigingsleven en creatieve burgers staan volgens ons aan de basis van de lokale economie.

Voor de volledige tekst, klik hier (Word-document, 39kB)