Tegemoetkoming kosten leerlingenvervoer

7 juli 2005

Tegemoetkoming kosten leerlingenvervoer

Dinsdag 28 juni j.l. is er in de commissie Welzijn gesproken over het leerlingenvervoer. Wettelijk is geregeld dat ouders van kinderen die bepaalde vormen van speciaal onderwijs volgen een tegemoetkoming in de kosten krijgen. Gemeenten moeten hier geld voor beschikbaar stellen.

Helaas kent deze wet een aantal mazen. Ouders van leerlingen die speciaal voortgezet onderwijs volgen, krijgen bijvoorbeeld geen vergoeding. In het geval van Horst aan de Maas ligt de dichtsbijzijnde school in Venlo-Blerick. Ouders hebben dus geen keuze om hun kinderen dichter bij huis naar school te laten gaan. Een gemeente als Venray maakt voor deze leerlingen een uitzondering en heeft haar verordening zo aangepast dat de ouders wèl een vergoeding krijgen.

In eerste instantie wilde Horst aan de Maas hier niet aan, dit zou volgens wethouder Dings te duur zijn. In haar voorstel stelde het college dat ouders van kinderen die in België onderwijs volgen of naar het Luzac-college gaan ook geen vergoeding krijgen. Logisch, deze ouders hebben een keuze kunnen maken. In deze redenering wordt voorbij gegaan aan het feit dat ouders van kinderen die speciaal voortgezet onderwijs volgen geen keuze hebben. Hun kinderen kunnen geen ander onderwijs volgen. Op basis hiervan heeft de SP in de vergadering het standpunt ingenomen dat de ouders wel een vervoersvergoeding moeten krijgen. Door in de verordening een aantal criteria te formuleren – zoals de voorwaarde dat het kind een indicatie moet hebben – kan precedentwerking voorkomen worden. Dat vonden de andere partijen uiteindelijk ook. Zodoende is het college opgedragen om met een voorstel te komen.
Mooi voor de ouders met kinderen die noodgedwongen buiten onze gemeentegrenzen onderwijs moeten volgen.