SP en VVD: vijf projecten om economie Horst aan de Maas te stimuleren

21 juni 2005

SP en VVD: vijf projecten om economie Horst aan de Maas te stimuleren

De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft - samen met de VVD-fractie - een aantal voorstellen gedaan ter stimulering van de economie van de gemeente. Met deze samenwerking laten de twee partijen zien, dat samenwerking over politieke grenzen heen best mogelijk is. De voorstellen lopen uiteen van het instellen van een bedrijvencontactbureau tot het oprichten van een multifunctioneel Evenementencomplex in de Kasteelse Bossen.

Vijf projecten
Na intensief overleg tussen de fractievoorzitters van SP en VVD in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zijn de twee fracties tot een gezamenlijk initiatiefvoorstel gekomen voor de gemeenteraad. Samen stellen ze voor de economie in Horst aan de Maas te stimuleren middels vijf projecten. Het voorstel is nader onderzoek te doen en vervolgens – op basis van dat onderzoek – te komen tot uitvoering. Het betreft de volgende projecten: het instellen van een Bedrijvencontactbureau, te komen tot "Het Plattelandshuis", het oprichten van een multifunctioneel Evenementencomplex Kasteelse Bossen, het project " De Maas voor Horst" en een expansiebeleid te gaan voeren.

Bedrijvencontactbureau
Momenteel functioneert in Horst aan de Maas een bedrijvencontactfunctionaris. De activiteiten van deze functionaris zijn onbekend bij het bedrijfsleven en kan kennelijk (nog) onvoldoende sturing geven aan het interne proces. Naar de mening van SP en VVD dient er een (eventueel op regionale schaal opererend) bedrijvencontactbureau gerealiseerd te worden dat zich richt op het Midden- en Kleinbedrijf (grote bedrijven weten zelf wel de weg); zich richt op een breder economisch draagvlak (buiten de agrarische en toeristische sector); zich richt op acquisities binnen het segment MKB in het algemeen en van kleinschalige agrarische bedrijven (waaronder Biologische Landbouwbedrijven) in het bijzonder; individuele begeleiding biedt voor bedrijven m.b.t. zaken die met de overheid gedaan moeten worden (denk bv. aan vergunningverlening, waarbij de aangewezen contactfunctionaris het bedrijf in het hele traject begeleidt); een voorlichtingsrol vervult richting MKB en zorgdraagt voor een integrale benadering van gemeentelijke procedures (stroomlijning en efficiënter maken). Van belang is dat de onafhankelijkheid van het bureau en haar individuele functionarissen gewaarborgd is en in dat kader dienen integriteitsregels opgesteld te worden (denk aan het frequent laten rouleren van de functionarissen).

Het Plattelandshuis
In Griendtsveen is een initiatief genomen m.b.t. het realiseren van een multfunctioneel centrum, waarin verschillende - op de toeristen en de lokale bevolking - gerichte activiteiten kunnen plaats vinden. Dit project is één van de vormen waarin Het Plattelandshuis gegoten kan worden. Het Plattelandshuis kan daarom een multifunctioneel centrum zijn, waar vanuit allerlei diensten aangeboden worden, zoals een winkel en een postagentschap, een “brengdienst”, maar ook sociaal-culturele activiteiten. Een nog breder draagvlak kan verkregen worden als dit idee gekoppeld wordt aan de zogenaamde Brede Schoolgedachte. Onderzoek zou zich volgens de SP en de VVD moeten richten op de kernen waar aan zulk een voorziening behoefte is (en dus op draagvlak zou kunnen rekenen), welke diensten in het centrum onder te brengen zijn en welke ondernemers onder welke voorwaarden (denk aan “managementfee”) te betrekken zijn bij het centrum.

Multifunctioneel Evenementencomplex “Kasteelse Bossen”
VVD en SP stellen voor te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om te komen tot het realiseren van een evenementencomplex dat ingebed wordt in de natuurlijke omgeving van de Kasteelse Bossen, waarbij de financiering plaatsvindt buiten de gemeentekas om (bedrijfsleven en eventueel ruiterclubs, indien een hippisch centrum in het complex opgenomen zou worden), dat onderdeel uit maakt van een breder plan tot opwaardering van ‘De Kasteelse Bossen’ en verder deel uit maakt van een park dat primair gericht is op recreatievoorziening dat in principe gratis toegankelijk is voor de bevolking van Horst (aan de Maas) en uitdrukkelijk geen toeristische functie krijgt.

De Maas voor Horst
De potenties van de Maas voor de economische ontwikkeling bieden mogelijkheid voor een verbreding van de economische basis van Horst aan de Maas. Naast de voor de hand liggende toeristische mogelijkheden kan daarbij gedacht worden aan de in de nota genoemde zaken als viskwekerijen, een bulk- en containerhaven (m.n. ook om vrachtverkeer van de weg te krijgen), energieopwekking, enzovoorts. Een en ander dient wel te combineren zijn met, c.q geen afbreuk doen aan de natuur- en landschapsontwikkeling rondom en de beveiligingsmaatregelen m.b.t. de Maas.

Expansiebeleid:
Een verkeerde naam voor een beleidsvisie, die uitgedragen dient te worden door het hiervoor genoemde Bedrijvencontactbureau en dat tot doel heeft, duidelijkheid te bieden over mogelijkheden van bedrijven op onder andere planologisch gebied en waar nodig garanties te realiseren tegen ongewenste ontwikkelingen. Bedrijf krijgen in een vroeg stadium van planvoorbereiding duidelijkheid over uitbreidingsmogelijkheden, maar indien nodig worden keiharde afspraken gemaakt ten aanzien van de onmogelijkheden van een bedrijf. Een klein bedrijf dat in een buurt – in kleinschalige vorm – bij kan dragen aan de leefbaarheid, kan na groei (uitbreiding) juist afbreuk doen aan die leefbaarheid. In die situatie dienen vooraf garanties geboden te worden dat het bedrijf afziet van uitbreiding (en zich – indien gewenst – elders vestigt, waar die uitbreidingsmogelijkheden wel aanwezig zijn).