SP Horst aan de Maas: site gemeente Horst aan de Maas als propaganda voor het college

16 mei 2005

Op 1 juni mag de Nederlandse bevolking zich uitspreken over de Europese grondwet. Duidelijk is dat de strijd tussen de voor- en tegenstanders nog niet beslist is. Het college van B&W van Horst aan de Maas heeft zich kennelijk gevoegd bij de "vóórstemmers". Op de gemeentelijke site staat immers een artikel over de voordelen van de grondwet.

Volgens de SP mag het college van Horst aan de Maas best een standpunt inzake de grondwet formuleren, maar de fractie vindt niet dat het college haar standpunt via de gemeentelijke website wereldkundig mag maken. Burgers van Horst aan de Maas mogen verwachten dat ze op de gemeentelijke site objectieve informatie kunnen vinden. Met het onverhulde stemadvies vóór de grondwet lijkt de site verworden tot een propagandastunt van het college.
De SP fractie vindt dit onacceptabel.

De fractie van de SP verzoekt het college om haar stemadvies betreffende de grondwet onmiddellijk van de website te verwijderen óf de burgers evenwichtiger voor te lichten, door evenveel ruimte te bieden aan de bedenkingen die tegen de grondwet kunnen worden ingebracht. De SP is in dat laatste geval graag bereid de tekst aan te leveren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Paul Geurts (077-3985762) of Thijs Coppus (077-3988100 / 06-14896448).