Kerntakendiscussie nog niet af !

24 januari 2005

Kerntakendiscussie nog niet af !

Afgelopen dinsdag discussieerde de gemeenteraad over de resultaten van de zogenaamde kerntakendiscussie. Welke taken moet de gemeente wel uitvoeren, welke taken niet meer? Met de antwoorden was de SP-fractie het niet altijd eens.

Economie

B&W werd gevraagd te kijken naar de mogelijkheid van grootschalige bedrijventerreinen langs bestaande infrastructuren (waarmee de A73 en de A67 bedoeld worden). Daar is de SP het niet mee eens. Dat leidt tot lintbebouwing langs de autowegen. "Belgische" toestanden die niet wenselijk zijn. De wenselijkheid van een dergelijke ontwikkeling wordt aan de hand van een notitie van B&W nog eens ter discussie gesteld.

Profijtbeginsel of solidariteit

Onderzocht wordt of gekozen moet worden voor het profijtbeginsel òf voor het solidariteitsprincipe. Eerder ­ bij de discussie over de tarieven voor gemeentelijke accommodaties ­ is al duidelijk geworden dat CDA, PvdA en VVD het profijtbeginsel nadrukkelijker willen toepassen. Afgesproken is te bekijken welke voorzieningen voortaan moeten vallen onder het profijtbeginsel en waar het solidariteitsprincipe voor moet gelden. Naar aanleiding van de rijtjes die het college gaat opstellen wordt in de gemeenteraad opnieuw gediscussieerd. Dan zijn er nog voldoende mogelijkheden het solidariteitsprincipe te bepleiten voor die zaken (basisvoorzieningen) die voor de burgers van groot belang zijn.

Privatisering

De opdracht het beheer van accommodaties te privatiseren werd aangepast. Volgens de SP is het beheer in handen houden van de gemeente veel goedkoper. Er hoeft geen winst gemaakt te worden en onderhoud voor alle accommodaties in één hand is efficiënter en goedkoper. Een negatief gevolg van privatisering is, dat werkgelegenheid verloren gaat. Het voorstel van de SP om het onderzoek op zijn minst te verbreden en óók op een rijtje te zetten wat de voor- en nadelen zijn van enerzijds privatisering en anderzijds uitvoering door de gemeente werd overgenomen.

Slotconclusie

Het SP-voorstel om te bezuinigen op de kosten van bestuurders, werd door de andere fracties afgewezen. Alleen de eerder voorgestelde en gewijzigde opdrachten zijn door alle fracties goedgekeurd. SP-fractievoorzitter Geurts merkte op dat de opdrachten ruim zijn geformuleerd. "De échte discussie krijgen we straks pas, als het college met concrete voorstellen terugkomt naar de raad……", aldus Geurts.

Voor het verslag van de discussie lees verder