SP Horst aan de Maas brengt krant uit

SP Horst aan de Maas brengt krant uit

"DE ANDERE KANT VAN
HORST AAN DE MAAS"

De komende maand verspreidt de SP afdeling Horst aan de Maas zo'n tienduizend kranten onder de bewoners van de gemeente Horst aan de Maas.Een groot gedeelte hiervan wordt persoonlijk aan de deur afgegeven. Met de krant presenteert de SP zich aan de burgers van Horst aan de Maas en tegelijkertijd neemt de SP stelling ten aanzien van de politieke ontwikkelingen in de gemeente.

Anderen over de SP
De SP is in Horst aan de Maas ondertussen een niet meer weg te denken partij in de politieke arena. Steeds meer mensen worden lid van de SP, dragen haar een warm hart toe of worden zelf actief. "De andere Krant van Horst aan de Maas" laat (onder andere) de directeur van de bibliotheek, een vakbondsbestuurder, een schooldirecteur en een boerin aan het woord over de SP. 'Plezierig', 'werkelijk geïnteresseerd', 'kritisch' 'werkt samen', 'komt afspraken na' en 'steekt de handen uit de mouwen' zijn uitspraken die ze laten horen. Ook de raadsfractie en de voorzitter van de SP komen natuurlijk aan het woord over o.a. de inbreng in de gemeenteraad en de SP-activiteiten.

Prestigeobjecten of Leefbaarheid
Aandacht wordt besteed aan het beleid van het college van B&W dat volgens de SP veel te veel gericht is op grote projecten als bijvoorbeeld Floriade en Tuinbouwproject Californië. CDA, PvdA en VVD willen Horst aan de Maas op de kaart zetten. Maar wie zit daar op te wachten, vraagt de SP zich af. Volgens haar de burgers in ieder geval niet. Er moet veel meer aandacht uitgaan naar zaken die direct de leefbaarheid van burgers aangaan, aldus de SP. Daarbij denkt de SP aan bijvoorbeeld tarieven van accommodaties die door verenigingen gebruikt worden, aan het onderhoud van die accommodaties, aan goede voorzieningen voor gehandicapten en een maximale ondersteuning van het onderwijs in onze gemeente.

Horst aan de Maas rijke gemeente
De SP besteedt in haar krant aandacht aan de financiële situatie van Horst aan de Maas. Horst aan de Maas is - volgens de SP - een rijke gemeente. Ze heeft drie keer zoveel geld in reserve als volgens algemene normen nodig is. Daarnaast hebben ze heel veel geld gestoken in allerlei potjes, bijvoorbeeld voor het bevorderen van de agribusiness en het toerisme. Volgens de SP moet het geld rollen. En wel ten gunste van andere zaken dan het college nu voorstaat.

Leefbaarheid
Voorbeelden waaraan de SP liever geld uitgeeft, zijn de uitvoering van het openbare verlichtingsplan, de upgrading van het centrum van Grubbenvorst, het aanpakken van de knelpunten in de Mussenbuurt en het honoreren van verzoeken voor verkeersmaatregelen door burgers en dorpsraden. In de krant pleit de SP ook voor het realiseren van Brede Scholen in Horst aan de Maas. Met Brede School bedoelt de SP een schoolgebouw dat naast gebruik voor onderwijsdoeleinden ook gebruikt kan worden voor gezondheidsvoorzieningen, culturele zaken, een soort buurthuis en ga zo maar door. Het gebruik van zo'n gebouw is dan goedkoper en tegelijkertijd breng je een aantal belangrijke voorzieningen weer terug dicht bij de mensen.

SP: Een actieve partij
In de krant wordt tenslotte ingegaan op de mogelijkheden waarop je binnen of vanuit de SP actief kunt zijn. Dat kan door deelname aan werkgroepen die ieder op een specifiek terrein actief zijn. Onder anderen worden genoemd: Rood, de Jongerenorganisatie van de SP; de werkgroep Volkshuisvesting, die zich bezighoudt met betaalbare huurwoningen; de werkgroep Verkeer en Openbaar Vervoer en de werkgroep Gezondheidszorg.