SP-fractie Horst aan de Maas geeft bibliotheek frisse muur

30 augustus 2002

SP-fractie Horst aan de Maas geeft bibliotheek frisse muur

Op vrijdag 30 augustus jl. waren de drie raadsleden van de SP Horst aan de Maas te vinden in de openbare bibliotheek in Horst. Nu eens niet om boeken te zoeken, maar om uitvoering te geven aan een symbolische en ludieke actie in een gebouw dat al heel lang niet meer aan de moderne eisen van het bibliotheekwezen voldoet: te krappe behuizing, achterstallig onderhoud, matige openingstijden. Om maar een paar feiten even ter verduidelijking te noemen.opleveringwerk

De problematiek rond de nieuwbouw of verbouw van de bibliotheek is niet van de laatste tijd, maar speelt al enige jaren in de gemeente. Een aantal jaren geleden werd geconcludeerd dat nieuwbouw de beste oplossing zou zijn en om een en ander mede te bekostigen werd aan de bewoners een verhoging van de OZB gevraagd. In 2000 zou de eerste schop in de grond gaan. Maar de plannen die zo concreet leken, hebben nog steeds geen uitvoering gevonden. Deels door besluiteloosheid van de wethouder, deels door volgens de gemeente herziene visies op het bibliotheekwezen: is er in ons computertijdperk nog wel behoefte aan een grote bibliotheek? Vraag het de bewoners van Horst die volmondig 'ja' zullen antwoorden. Dat is wel gebleken uit de reacties. Dat het allemaal erg lang duurt en het college niet blij is met de stemmen die opgaan uit de bevolking mag ook blijken uit het feit dat onlangs de betrokken wethouder publiekelijk in zijn hemd is gezet door dit gedeelte van de portefeuille - met nog een paar andere soortgelijke voortslepende zaken - over te hevelen naar de portefeuille van de burgemeester. Die zal nu wel eens even krachtdadig optreden. Zo is de verwachting. Maar of de uitkomst overeenkomt met de wens van de bevolking moet zwaar betwijfeld worden.

Op de dag dat de raadsleden een uitstapje naar de Floriade in de Haarlemmermeer kregen aangeboden - om daar aanwezig te zijn bij de activiteiten in het kader van de week van Horst aan de Maas - gingen de SP raadsleden aan de slag in de bibliotheek. Na overleg met de directie werd als activiteit gekozen één van de muren te voorzien van een fris kleurtje. Als variant op de naam van de burgemeester - Frissen - kreeg de actie dan ook de titel Een frisse muur voor de bibliotheek Horst. Onder belangstelling van bezoekers en aangemoedigd onder andere door een spontane actie van een van de medewerkers die een schaal verse tomaten kwam aanbieden, werd de muur langzaam maar wel heel zeker een stuk lichter van kleur. Na afloop kreeg directeur Marian van Leth een herinneringsplaquette aangeboden met als tekst: Deze 'frisse' muur werd de bibliotheek aangeboden door de SP-raadsleden van Horst aan de Maas. Als teken aan de wand ter ondersteuning van de noodzaak tot nieuwbouw.

De actie werd door de andere partijen afgedaan als publiciteitsstunt. Dat hadden ze tenminste goed begrepen. Zij kennen de publiciteitsstunt alleen maar als die hoort bij verkiezingstijd. De SP-fractie heeft haar stelling, dat projecten die rechtstreeks gericht zijn op de leefbaarheid voor de bevolking belangrijker zijn dan prestigeprojecten - zoals de Floriade en het Chinapark - die vooral hun nut hebben voor het bedrijfsleven maar heel veel gemeenschapsgeld opslorpen, duidelijk voor het voetlicht gebracht.

zie de foto's van deze actie